چکیده :

دست¬بافته¬های عشایر قشقایی به¬عنوان نمودی از هنرهای¬بومی و قومی و برخوردار از دو ویژگی کاربردی و زیبایی¬شناختی است. رنگ، طرح و نقش عناصری هستند که بُعد هنری و مبنای زیبایی¬شناختی دست¬بافته¬های عشایری بوده¬اند و رنگرزی و فرآیند تولید مبنای فن¬شناختی دارد. به¬گونه¬ای که هریک از این ابعاد، می¬تواند محملی مناسب و شایسته¬ برای مطالعه¬ی علمی(فن¬شناختی)، مردم¬شناختی، هنری(زیبایی¬شناختی) و نمادشناسانه باشد. رنگ¬ها در دست¬بافته¬های ایل قشقایی به دو طبقه¬ی اصلی و فرعی تقسیم می¬شود. ضمن این¬که رنگ¬های اصلی خود به دو دسته¬ی رنگ¬های اصلی ثابت و رنگ¬های اصلی متغیر تقسیم می¬شوند. رنگ¬های فرعی نیز از ترکیب رنگ¬های اصلی ثابت و دیگر مواد رنگزا تولید می¬شود. در مقاله¬ی پیش¬رو، مطالعه و بررسی چرخه¬ی رنگ، ابعاد زیبایی¬شناختی شامل رنگ¬بندی(چیدمان رنگی) و فن¬شناختی شامل رنگرزی، در دست¬بافته¬های ایل قشقایی مورد توجه است. خاطرنشان می¬شود این مطالعه و بررسی از این منظر برای نخستین بار در حوزه¬ی مطالعه¬ی دست¬بافته¬های عشایری صورت گرفته¬است. این تحقیق به¬لحاظ هدف از نوع بنیادین و به¬لحاظ روش از نوع تحلیلی توصیفی است. شیوه¬ی گردآوری مطالب نیز به¬صورت کتاب¬خانه¬ای و بیش¬تر میدانی می¬باشد.

کلید واژگان :

هنرهای بومی، قومی و کاربردی، دست¬بافته¬های عشایری، ایل¬قشقایی، رنگ، رنگ¬بندی، رنگرزی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک