سازماندهي دانش يكي از مراحل و رويكردهاي مهم در فرايند مديريت دانش و دسترسپذير ساختن اشیای محتوایی است. این فرایند با توصيف و بازنمايي يكپارچه خصایص یا ويژگي هاي مادي و معنوی اشیای محتوایی سروكار دارد، و در ذات خود با مقوله هايي چون جامعهشناسي، جامعهگرايي، شناخت، نظم فكري، و نظیر آن مرتبط است. به بيان ديگر، به طور مستقيم و غيرمستقيم با ذهن افراد و جامعه در ارتباط است. فرایندی كه از بازتاب فكري افراد (به صورت فردي) و جامعه (به صورت كل) توليد مي شود (يعني منابع مكتوب و مدون دانش بشري) و مورد شناسايي، فراهمآوري، سازماندهي و اشاعه قرار ميگيرد. با این هدف که براي استفاده و دانشافزايي ساير افراد جامعه قابل شناسايي و دسترسپذير گردد. دانش در بافت های گوناگون (فرهنگی، اجتماعی، انتشاراتی، و ...) شکل می گیرد. از آن جا که دانش از تعامل میان اطلاعات حاصل میشود، به شدت متاثر از بافتی است که اطلاعات به آن تعلق دارد. بنابراین موجودیت هایی که در یک بافت وجود دارند، دارای رویکردها و نگرش های خاصی نسبت به دانش هستند. نیازها و رفتار اطلاعیابی جامعه کاربران هر بافت نیز با دیگر بافت ها متفاوت است. به منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشگران برای تسهیل و تسریع دسترسی ایشان به اشیای محتوایی، مطالعه ویژگیهای بافتهای اطلاعاتی گوناگون، همواره مورد توجه حوزه سازماندهی دانش است. بر این اساس، در فرایند سازماندهی دانش، افزون بر توصیف ویژگیهای یک منبع، ارتباط آن با دیگر منابع مد نظر قرار میگیرد. به عبارت دیگر، فرایند سازماندهی دانش عبارت است از فرايند نظم دادن به اشیای محتوایی از طريق توصيف و بازنمايي هدفمند خصایص یا ويژگيهاي ظاهري و محتوايي آنها در چارچوبي يكپارچه بر اساس روشها، رويه ها، استانداردها، و الگوهاي رايج و مناسب به شكلي كه جايگاه هر منبع در ارتباط با منابع هم سنخ خود (در بافت هدف) و در ارتباط با ساختار دانش بشري نمايان و قابل فهم باشد. برای تحقق اهداف و پشتیبانی از کارکردهای فرایند سازماندهی دانش، نظامهای متعددی شکل گرفتهاند. هر یک از این نظامها بر اساس نگرش(ها) یا کارکردهای خاصی توسعه یافتهاند. در ادامه به مفهوم و انواع نظامهای سازماندهی دانش و استانداردهای این حوزه به زبان ساده و به طور خلاصه پرداخته خواهد شد.
کلید واژگان :نظام - استاندارد سازماندهی دانش - سازماندهی دانش - اشیای محتوایی
ارزش ریالی : 150000 ریال
با پرداخت الکترونیک