مفهوم بازاريابي بيانگر اين است كه فعاليت هر واحد تجاري با شناسايي مشتريان و نيازهاي آنها شروع ميشود و يك سازمان مسئول جلب رضايت مشتريان است نه فقط توليد و فروش كالا يا خدمت؛ و تنها تا زماني كه قادر به برآوردن موفق نيازها و خواستههاي مشتريانش باشد امكان ادامه حيات براي وي وجود خواهد داشت. بر همين اساس بسياري از محققين به تدوين روشها و مدلهايي جهت كاربردي نمودن اين مفهوم پرداختند و از آن جايي كه موفقيت سازمانها در گرو ايجاد يك مزيت رقابتي پايدار بوده و كليد ايجاد اين مزيت نيز خلق ارزش ممتاز براي مشتريان عنوان گرديده بود؛ تمركز بر مشتريان، رقبا و ساير فاكتورهاي تاثيرگذار در بازار به عنوان يك فرهنگ غالب در سازمان يا در قالب مجموعه منسجمي از فعاليتهاي هدف دار به سمت بازار تحت عنوان مفاهيم جامعي از قبيل بازارگرايي و مشتري مداري در عمل مورد استفاده قرار گرفت. پژوهش حاضر به بررسي رابطه بين بازارگرايي توسعه يافته و عملكرد كسب و كار پرداخته است؛ بدين منظور شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار كه توليد كننده كالاي مصرفي بودند جامعه آماري تحقيق حاضر را تشكيل دادند. متغيرهاي اصلي اين و معيار ((ROA) معيار عملكرد مالي كسب و كار (نرخ بازده داراييها ،(EMO) تحقيق عبارتند از: بازارگرايي توسعه يافته در تحقيق حاضر از استنباط آماري، روشهاي ؛((REVA) عملكرد اقتصادي كسب و كار (ارزش افزوده اقتصادي تعديل شده آماري پارامتريك و ناپارامتريك، آزمون همبستگي اسپيرمن و كندال و پيرسون استفاده شده است. براي محاسبه معيارهاي عملكرد كسب و كار اطلاعات لازم از صورتهاي مالي شركتهاي مورد بررسي استخراج شده و دادههاي مورد نياز جهت بررسي ميزان بازارگرايي شركتها نيز از طريق پرسشنامه استاندارد شده در تحقيقات بين المللي حاصل گرديده است. به منظور سنجش بازارگرايي پرسشنامه خام به همراه نامهاي از سوي دانشگاه به هر شركت ارائه شده و پس از پيگيريهاي مكرر و دستيابي به 23 پرسشنامه تكميل شده و محاسبه معيارهاي عملكرد با استفاده از فرمولهاي مورد تاييد تجزيه وتحليلهاي آماري بر روي فرضيات انجام شد؛ نتايج تحقيق نشان داد كه بين بازارگرايي توسعه يافته و نرخ بازده داراييها رابطه معناداري وجود دارد وليكن بازارگرايي توسعه يافته با ارزش افزوده اقتصادي تعديل شده همبستگي ندارد.
کلید واژگان :بازارگرايي توسعه يافته، ارزش افزوده اقتصادي، ارزش افزوده اقتصادي تعديل شده، نرخ بازده داراييها
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک