چکیده :

ابعاد گوناگون علمی وعملی در کلام امام خمینی(ره) و الفاظ، اصطلاحات جدیدی برگرفته از ادبیات عصر حاضرمشاهده می شود. زیبایی مضامین، بعضی الفاظ و کلمات ادبیات فارسی را به سمت و سوی جدیدی سوق داده است. امام خمینی(ره) در آثار منظوم خویش از سبک عراقی استفاده نموده است، اشعار امام(ره) که در دیوان اشعارایشان چاپ شده، در شش فصل غزليات، رباعيات، قصايد، مسمط، ترجيع بند و اشعار پراكنده پس از رحلت ايشان منتشر شده است. علاوه بر مقدمه و شرح پاره‌ای از اصطلاحات و واژگان بکار رفته در اشعار، حاوی صدوچهل ونه غزل، یکصدوهفده رباعی، سه قصیده، دو مسمط، یک ترجیع‌بند و سی و یک مورد قطعه و اشعار پراکنده است، در میان این اشعار پراکنده، به صورت غزل، دو بیتی، تک بیت (مفرد) و حتی بعضی به صورت مصراع است. آثار دیگر ایشان نیز دربیست و دو جلد تحت عنوان صحیفه نور به چاپ رسیده است. به نظرمی رسد،آثار منظوم آن حضرت را وجوهي است، نمادها، تعابير و اصطلاحات، سبك، شيوه و نوآوری و ظرافت، تأثير شاعران پيشين، عارفان متقدم و نظاير اين بحث تفصيلي را ازکثرت به وحدت در هر يك مجالي گسترده می طلبد. مشتاقان و پیروان راستین خط و شیوه نگارش ایشان، رهپویانی بزرگ درعرصه و روزگار هستندکه به تداوم این افکار اهتمام دارند. شعرامام(ره) نوعي طبع آزمايي محدود به آرايه هاي زباني و صنايع معنايي نيست، زبان تجربه هاي ژرف عشق است فراتر از رهيافت هاي فلسفي و عرفاني، با چشم عاشقانه،حقايق هستي را بي واسطه شهود مي كند، براي بيان حقيقت برتري كه در تجارب ژرف او حاصل آمده و چشم نافذ اين سالك واصل به شهود آن مشرف شده است. تجربه هاي ناب درشعرامام(ره) فراوان است. اگرشناخت مکتب تربیتی درشعر امام خمینی نیز، کاوش در مبانی انسان شناختی و جهان‌شناختی ایشان آغاز گردد؛ آنگاه با آگاهی از این مبانی، جایگاه و اهمیت دیدگاه ها و توصیه‌های اخلاقی و تربیتی دردیدگاه ایشان آشکار می‌شود.

کلید واژگان :

معرفت امام(ره)، مکتب تربیتی ، شعرامام، ادبیات



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک