چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت رهبری تحولی و رابطه¬ی آن با رفتار نوآورانه مدیران مدارس هوشمند انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماري¬، شامل کلیه معلمان مدارس هوشمند ابتدایی و متوسطه نواحی یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه در سال 96-95 به تعداد 935 نفر می باشد که از میان آن¬ها نمونه¬ای به حجم 272 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده¬اند. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه های رهبری تحول¬آفرین بس و آوولیو¬(2000) و سنجش ¬رفتارهای نوآورانه کانتر (1988) ، استفاده شده است. روايي پرسشنامه¬ها به شیوه روایی صوری مورد تایید متخصصان مدیریت آموزشی قرار گرفته و ضرایب پایایی با روش آلفای کرونباخ برای ابزار رهبری تحول¬آفرین و رفتارهای نوآوری به ترتیب 92/0 و 95/0 تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی(¬فراوانی، درصد فراوانی میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تی¬تک نمونه ای¬، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند گانه وتحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اکثر معلمان، مدیران مدارس هوشمند از ویژگی¬های رهبری تحول آفرین و همچنین رفتارهای نوآورانه در حدّ متوسط بهره¬مند هستند. بین متغیر رهبری تحول¬آفرین از یک طرف و ابعاد پنجگانه¬ی آن از طرف دیگر، با رفتارهای نوآورانه¬ی مدیران مدارس هوشمند، در سطح اطمینان 99%¬ ، رابطه¬ی مثبت و نسبتاً قوی وجود دارد. از بین مؤلفه های پنج¬گانه¬ی رهبری ، مؤلفه¬ «ترغیب ذهنی»، با ضریب بتای 762/0 بیشترین نقش را در پیش¬بینی رفتار نوآورانه دارد و «¬ویژگی¬های آرمانی» در اولویت دوم قرار دارد.

کلید واژگان :

رهبری تحول آفرین، رفتارهای نوآورانه، مدارس



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک