چکیده :

روابط اقتصادی و تجاری بین مناطق و کشورها در رشد اقتصادی و سطح رفاه آن‌ها بسیار موثر است. در صورت شکل‌گیری روابط تجاری، امکان به‌کارگیری بهینه عوامل تولید و ظرفیت¬های موجود در بخش¬های مختلف اقتصاد یک کشور فراهم می‌شود و در اثر آن با ارتقا بهره¬وری کل عوامل تولید، سطح تولید ناخالص داخلی افزایش می¬یابد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رشد صادرات کالاهای صنعتی و رشد اقتصادی استان‌های کشور است. در واقع پژوهش حاضر به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال است كه آیا بین متغیرهای رشد صادرات کالای صنعتی و رشد اقتصادی رابطه‌ای وجود دارد در صورت وجود رابطه، آیا رشد صادرات کالاهای صنعتی باعث رشد اقتصادی است یا رشد اقتصادی منجر به رشد صادرات کالاهای صنعتی می¬شود. برای بررسی روابط بین متغیرها از روش اقتصاد سنجی پانل دیتای پویا و از مدل گشتاورهای تعمیم یافته دو مرحله¬ای (GMM2) استفاده شده است. همچنین با بهره‌گیری روش اسنادی و کتابخانه¬ای، داده¬ها مورد نیاز از گزارش‌های سرشماری سالیانه کارگاه‌های صنعتي بالاي ده نفر كاركن در 28 استان کشور طی دوره 1390-1379 جمع‌آوری شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل حاکی از وجود علیت دو طرفه بین متغیرها است. بر اساس نتایج به دست آمده، رشد صادرات کالاهای صنعتی تأثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش صنعت دارد به طوری که افزایش در صادرات کالاهای صنعتی منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش صنعت به ميزان 035/0 و 095/0 می‌شود. همچنین یافته¬ها نشان داد که رشد اقتصادی و رشد ارزش افزوده بخش صنعت نیز تأثیر مثبت بر رشد صادرات صنعتی به ميزان 3/0 دارند.

کلید واژگان :

صادرات صنعتی، رشد اقتصادی، استان‌های کشور ایران، پانل دیتای پویا، GMM



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک