چکیده :

چکیده زمینه: یکی از الزاماتی که امروزه براي سازمانها حیاتی به نظر میرسد چابکی سازمانی است، که این مهم میتواند در پرتوي اخلاق حرفهاي و توانمندسازي شناختی توسعه یابد. با درك این مسئله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهاي و چابکی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازي شناختی انجام شده است. روش: روش تحقیق توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی است. جامعه آماري شامل کلیه اعضاي هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان میباشد که از میان آنها 163 نفر با استفاده از روش نمونهگیري تصادفی طبقهاي متناسب با حجم هر طبقه بهعنوان نمونه آماري جهت مطالعه انتخاب شدند. براي گردآوري دادههاي پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از آمارههاي نظیر میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی و در سطح استنباطی از آزمونهاي ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهره گرفته شد.یافتهها: رابطه بین اخلاق حرفهاي و چابکی سازمانی مثبت و معنادار بود. رابطه بین اخلاق حرفهاي و توانمندسازي شناختی مثبت و معنادار بود. رابطه بین توانمندسازي شناختی و چابکی سازمانی مثبت و معنادار بود. رابطه بین اخلاق حرفهاي و چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازي شناختی مثبت و معنادار بود.نتیجهگیري: در نتیجه براي افزایش چابکی سازمانی در دانشگاهها میبایست به اخلاق حرفهاي و توانمندسازي شناختی اعضاي هیئت علمی توجه کرد

کلید واژگان :

کلیدواژگان: اخلاق حرفهاي، چابکی سازمانی، توانمندسازي شناختی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک