چکیده :

رضایت مندی گردشگران یکی از مهمترین عوامل رقابتی و بهترین شاخص برای تضمین رشد سودهای آتی محسوب می شود. امروزه بسیاری از مراکز، ارگانها وسازمان ها، میزان رضایت گردشگران را معیاری مهم برای سنجش کیفیت کار خود قلمداد می کنند و این روند همچنان در حال افزایش است.رضایت گردشگر زمانی به دست می آید که فرآیندهای مناسب به گونه ای طراحی شوند که خدمات ارائه شده توقعات و انتظارات گردشگر را برآورده نمایند. روش شناسی این مقاله، روش توصیفی- پیمایشی و همچنین مبتنی برروش اسنادی(کتابخانه ای) است. حجم نمونه دراین تحقیق 150 پرسشنامه در نظر گرفته شده است. انجام نمونه گیري با توجه به در دسترس نبودن لیستی ازجامعه آماري، به صورت غیر احتمالی از نوع دردسترس می باشد. لازم به یادآوری است پرسشنامه هاازطريق حضورفيزيكي درمنطقه موردمطالعه دردوره زمانی نیمسال اول سال 1395که به طور تصادفی درمیان گردشگرانی که منطقه تفریحی- توریسی ناهارخوران رو انتخاب کرده بودندتوزیع و تكميل گشت. بطوریکه داده های بدست آمده به وسیله روشهای تحلیل عاملی وضریب همبستگی پیرسون وبا استفاده از نرم افزارspss موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت. نتایج تحقیق نشان می دهدکه چهارعامل کیفیت خدمات،کیفیت محیطی،کیفیت رفتارجامعه میزبان وهزینه خدمات می توانندبیش از56درصدواریانس کل متغیرهای موردبررسی راتبیین نمایند. همچنین محاسبه آزمون پیرسون نشان دادکه بین عوامل مذکورومیزان رضایت گردشگران همبستگی معناداری وجوددارد. به طوریکه چهارعامل کیفیت خدمات،کیفیت محیطی،کیفیت رفتارجامعه میزبان وهزینه خدمات درکنارشرایط آب وهوایی ،وجودفضاهای سبزوپارک وآرامش محیطی به عنوان مهمترین عوامل مؤثربررضایت مندی وجذب گردشگران به منطقه تفریحی- توریسی ناهارخوران می باشد.

کلید واژگان :

گردشگری شهری،رضایت مندی گردشگران،تحلیل عاملی، منطقه تفریحی وتوریستی ناهارخوران گرگان.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک