چکیده :

پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از رسانه هاي جمعی (با تأکید بر تلویزیون) با ارتقاي سطح سواد زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی درشهر تهران انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف از نوع کاربردي، و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماري پژوهش، شامل کلیه معلمان مقطع راهنمایی شهر تهران بوده که با توجه به حجم 9899 نفري جامعه پژوهش و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 370 نفر از آنان به عنوان نمونه، از مناطق 19 گانه شهر تهران و با استفاده از روش نمونه گیري خوشه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود که رو ایی صور ي و محتو ایی پرسش نامه با بهر هگیري از نظرات کارشناسان محیط زیست و آموزش و پرورش مورد تأیید قرارگرفت و پایایی 0 برآورد گرد ید . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار / پرسش نامه براساس ضریب آلفاي کرونباخ 79 توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پ یرسون و رگرس یون چند گانه ) و از طریق انجام شد. نتایج پژوهش به لحاظ آماري بیان گر آن بود که بین میزان تماشاي رسانه هاي جمعی SPSS نرم افزار (با تأکید بر تلویزیون) و سطح دانش، نگرش، رفتار و به طورکلی سطح سواد زیست محیطی معلمان رابطه وجود ،(R= 0/ دارد. هم چنین، نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد، با توجه به ضریب همبستگی چندگانه ( 809 شدت رابطه بین متغیرهاي ملاك و متغیر پیش بین بسیار قوي و اثر گذار بوده است.

کلید واژگان :

رسانه هاي جمعی، تلویزیون، آموزش محیط زیست، سواد زیست محیطی، معلمان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک