چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی در سال 93 به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است که تعداد آنها 198 نفر و تعداد نمونه مورد پژوهش 132 نفر بر اساس جدول مورگان می باشند که از روش نمونه گیری طبقه¬ای نسبتی استفاده شد. اطلاعات پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه رهبری تحولی باس و آوالیو (2000) و رفتار شهروندی سازمانی پودساكف و همكاران (1990) با پایایی 922% و 76% با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد. تحليل اطلاعات با استفاده از ضريب همبستگي اسپیرمن حاكي از اين است كه را بطه بين سبك رهبري تحولی و رفتار شهروندي سازماني معنادار است. بعلاوه تمامي مؤلفه هاي رهبري تحولی (نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی) با رفتار شهروندي سازماني رابطه معناداري دارند. همچنين تحليل رگرسيون چندگانه بيانگر اين است كه از ميان مؤلفه هاي رهبري تحولی، انگیزش الهام بخش و ملاحظه فردی بيشترين تأثير را در رفتار شهروندي سازماني دارند.

کلید واژگان :

رهبری تحولی، رهبری تبادلی، رفتار شهروندی سازمانی، آموزش و پرورش مازندران



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک