چکیده :

اهداف: پژوهش حاضر، ضمن شناسایی و معرفی صفحات افتتاح مصحف¬های قرآنی عصر تیموری موزه¬های مذکور مورد نظر، به تبیین و تشریح ویژگی¬های صفحات افتتاح، صفحه¬آرایی¬ و عناصر تزئینی وابسته به این آثار می¬پردازد. روش/رویکرد پژوهشی: مقاله پیش رو از نظر هدف کاربردی بوده و روند این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی است و با متد تطبیقی آثار مورد ارزیابی قرار می¬گیرند، اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه¬ای و به شیوه¬ی میدانی گردآوری و تدوین شده¬اند. سوالات پژوهش: صفحات افتتاح از مصحف¬های قرآن¬های تیموری منتخب از موزه¬های آستانه مقدسه قم و آستان قدس رضوی دارای چه ویژگی بصری- تزئینی هستند و چه نقاط اشتراک و افتراق در بین آن¬ها وجود دارد؟ یافته¬های تحقیق: در بررسی صفحه¬آرایی و طبقه¬بندی عناصر تزئینی دریافتیم، به طور کلی 3/63% از صفحه¬آرایی صفحات افتتاح عصر تیموری به صورت سه کتیبه¬ای و 7/36% پنج¬کتیبه¬ای بازوبندی هستند. بیش¬ترین عناصر تزئینی متعلق به نقوش مصحف¬های قرآنی موزه¬ آستان قدس رضوی است. مهم-ترین وجه اشتراک در به کارگیری نوع رنگ¬ها، ترکیب¬بندی صفحه¬آرایی، موتیف¬ها و نقوش بوده و بارز-ترین وجه افتراق در میزان درصدهای فراوانی نسبی از عناصر بصری – تزئینی تشکیل شده است. نتیجه¬گیری: نتایج حاکی از آن است: صفحات افتتاح مصحف قرآنی تیموری ازیک ساختار متعادل و منسجمی در ترکیب¬بندی، نقوش و رنگ برخوردار هستند. از نقوش اسلیمی، ختایی، هندسی و رنگ¬های لاجورد و طلا با نسبت¬های متغیر در هر دو آثار دیده شده است. تزئینات صفحات افتتاح قرآن¬های مذهّب موزه رضوی نسبت به موزه قم پرکارتر و دارای ظرافت و تنوع نقوش هستند.

کلید واژگان :

مصحف¬های قرآنی، عصر تیموری، صفحات افتتاح، موزه¬ی آستان قدس رضوی، موزه آستانه مقدسه قم



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک