چکیده :

هدف این پژوهش، تحلیل جایگاه محورها و عوامل سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سوره مبارکه حجرات در کتابهاي درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه ایران است. روش پژوهش، توصیفی، شامل تحلیل اسنادي و نیز تحلیل محتوا، و رویکرد آن نیز کاربردي است. جامعه پژوهشی، شامل دو بخش سوره مبارکه حجرات و تفاسیر آن و تمام کتابهاي درسی ادبیات 1393 ، است که در بخش اول، تمام آیات سوره - فارسی دوره متوسطه در سال تحصیلی 94 حجرات و مستندات تفسیري آن و در بخش دوم نیز با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، کتاب به طور کامل بررسی شده است. ابزار اندازه گیري در بخش تحلیل اسنادي فرم فیش برداري و در بخش تحلیل محتوا، فرم وارسی تحلیل محتواي محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش در بخش اول به روش کیفی و در بخش دوم با استفاده از شاخصهاي آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. عمده ترین نتایج پژوهش بیان میکند که: 1. از مجموع بررسی سوره حجرات و تفاسیر آن، دو محور آداب زندگی ایجابی و سلبی با 20 عامل مفهومی مشخص و طبقه بندي شده است 2. از مجموع 5791 واحد ضبط شمارش شده در چهار 9 درصد به محورها و عوامل سبک زندگی اسلامی توجه / کتاب ادبیات فارسی، 536 فراوانی یا 3 کرده و میزان آن در کتابهاي ادبیات فارسی پایه اول، دوم، سوم و چهارم دوره متوسطه به ترتیب 127 و 151 مرتبه است. 3. محور آداب زندگی ایجابی و عامل عدالت خواهی به ،116 ،142 ترتیب با 414 و 60 مرتبه تکرار بیشترین و محور آداب زندگی سلبی و عامل تجسس به ترتیب با 122 و 10 مرتبه تکرار کمترین فراوانی را داشته است.

کلید واژگان :

کتابهاي درسی ادبیات فارسی، دوره متوسطه و سبک زندگی اسلامی، تحلیل محتواي سبک زندگی اسلامی در کتابهاي درسی، سوره مبارکه حجرات و سبک زندگی اسلامی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک