زمینه و هدف: هر شغلی دارای کدهای اخلاقی متناسب با ساختار ویژه خود است که اخلاق حرفهای نام دارد. اساتید دانشگاهها به عنوان افرادی که مسئولیت تعلیم و تربیت دانشجویان را به عهده دارند باید نسبت به اخلاق حرفهای تدریس آگاهی داشته باشند و با پایبندی به آن سلامت ﻓﺮایند یاددهی - ﻳﺎدﮔﻴﺮي را تضمین نمایند. این پژوهش با هدف ارزیابی ابعاد اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیأت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد انجام شد. روش بررسی: مطالعه توصیفی – مقطعی حاضر با مشارکت 90 دانشجو که با روش نمونه گيري طبقهاي تصادفي انتخاب شده بودند انجام پذیرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 بعد و 48 گویه بود که روایی محتوایی و صوری آن از دید متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 تعیین شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری 20 SPSS و به کمک آمار توصیفی و T تک نمونهای انجام گرفت. یافتهها: دانشجویان ویژگیهای شخصیتی (71/0±40/3)، اشراف بر محتوا (79/0±39/3)، تسلط بر روشهای تدریس (86/0±33/3)، شناخت وجوه مختلف یادگیرنده (82/0±04/3)، ارزشیابی استاندارد (86/0±42/3) و رعایت قوانین آموزشی (83/0±63/3) که ابعاد اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیأت علمی میباشند را در حد بالاتر از متوسط ارزیابی نمودند. نتیجهگیری: تلاش در جهت تهیه و تدوین منشور اخلاق حرفهای تدریس در دانشگاهها با کمک مسئولین امر و صاحبنظران از یکسو و گنجاندن آن در محتوای برنامههای درسی ضمن خدمت اساتید از سوی دیگر میتواند کمک شایانی به بهبود وضعیت این امر نماید.
کلید واژگان :اخلاق حرفهای و تدریس، اعضای هیأت علمی، دیدگاه دانشجویان.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک