چکیده :

در دنیای امروز داشتن منابع انسانی کیفی با توان بهره وری بالا، صلاحیت های حرفه ای ، شاخصهای استاندارد جایگاه ملت ها را در سلسه مراتب جهانی مشخص می سازد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود صلاحیت حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان پیش دبستانی شهرستان ایلام به تعداد 85 نفر بودند که کل جامعه به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شد. ابزار گرد آوری پرسشنامه محقق ساخته و بسته پاسخ بود. جهت ارزشیابی ماتریس همبستگی از آزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت، جهت مقایسه وضع موجود ومطلوب از آزمون t وابسته استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد مربیان پیش دبستانی از نظر صلاحیت های آموزشی، علمی، اخلاقی از سطح متوسط کمتر است و همچنین بین وضع موجود و مطلوب صلاحیت های حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی در تمام مؤلفه ها تفاوت معنا دار وجود دارد. به عبارتی برای رسیدن به وضع مطلوب فاصله وجود دارد. صلاحیت حرفه ای مربیان کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود.

کلید واژگان :

کلید واژه ها : صلاحیت حرفه ای، مربیان پیش دبستانی، دوره ی پیش دبستانی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک