چکیده :

چكيده ايران با بيش از 4000 سال قدمت، سرزميني بزرگ با تاريخ و شرايط متنوع جغرافيايي ميباشد، هر منطقهاي از اين كشور به علت شرايط اقليمي، طبيعي و فرهنگي خاصي كه دارد توانسته الگوهاي متنوعي از توليد غذا را توسعه ببخشد. غذا در پهنه ايران زمين نمادي از زمينههاي فرهنگي وابسته به جغرافيا در بستر تاريخي ميباشد. در ايران وقتي صحبت از توريسم غذا ميكنيم يعني داريم از يك خلاقيت شكوفا شده صحبت ميكنيم كه داراي اجزاي زيادي است مثل: نحوه توليد، عملآوري، ذخيرهسازي، فرآوري و دستوالعمل تهيه و بالاخره نحوه پذيرايي و سرو غذا و همچنين فرهنگ دارويي وابسته به آن.تنوع غذايي در مناطق مختلف ايران به حدي زياد است كه ميتوان از برند خلاقيت در توريسم غذا صحبت كرد. هدف اصلي اين تحقيق تعيين متغيرهاي اثربخش در مدل توسعه گردشگري غذا در ايران ميباشد كه براي جمعآوري دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است و بعد با استفاده از يك متدولوژي تحليلي تحتعنوان مدلسازي ساختاري تفسيري روابط بين متغيرهاي توسعه گردشگري غذا تعيين و بهصورت يكپارچه مورد تحليل قرار گرفته است و در نهايت، با (ISM) ميزان اثرگذاري و اثرپذيري متغيرها بر يكديگر مشخص شد. نتايج پژوهش نشان داد عامل تهية MICMAC استفاده از تحليل غذاي سالم و رعايت نكات و اصول بهداشتي در مراحل مختلف تهيه و سرو آن با قدرت نفوذ 9 بيشترين تاثير در توسعه گردشكري غذا در ايران عمل ميكند همچنين برگزاري جشنوارهها و ترويج مصرف غذاهاي محلي نقش مهمي در خلاقيت اين حوزه دارد.

کلید واژگان :

كشور ايران. ،MICMAC كليدواژگان: گردشكري، گردشگري غذا، مدلسازي تفسيري - ساختاري، تحليل



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک