چکیده :

یكي از مشكلات عمده¬اي كه افراد جامعه امروزي را تهديد مي¬كند، عدم برقراري ارتباط صحيح و درك همدلانه است. آموزش در سال های نخست زندگی به عنوان دوران اساسی پی ریزی شخصیت، نقشی مهم و وافر در یادگیری و تثبیت رفتار دارد. بدون شک کودكان براي مقابله با تنش هاي زندگي و حفظ سلامت رواني خود به مهارت هايي نياز دارند. آموزش مهارت هاي ارتباطي ضمن اینکه یک مولفه¬ی اصلی زمینه ساز توسعه صلح و دوستی در بین افراد است. همواره می تواند بستر مناسبي براي آماده سازي كودكان براي غلبه بر تنش های زندگی را فراهم كند. حال با توجه به اینکه در نظام آموزش‌ و پرورش، دوره ابتدایی یکی از مهم‌ترین دوره‌ی تحصیلی افراد به شمار می‌آید. تحقیق حاضر، با هدف بررسی مؤلفه‌های مهارت‌های ارتباطی در کتب تعلیمات اجتماعی دوره دبستان در سال تحصیلی 1395-1394 انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری کتب مطالعات اجتماعی کلاس چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، بخش مدنی است. نتایج تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفه‌های رفتن به‌سوی جمع، استفاده از مهارت‌های کلامی و غیرکلامی است. و به سه مؤلفه‌ی معرفی خود، نحوه‌ی انتخاب دوست و ضرورت دوست‌یابی توجه گردیده است. در پایان به مؤلفه‌های نامه‌نویسی، سلام کردن و آموزش عیادت نیز توجه شده است. حال آنکه در کتاب ششم ابتدایی مؤلفه معرفی خود، نسبت به 2 کتاب چهارم و پنجم کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس و با توجه به تغییرات اخیر در مواد درسی و ادغام این درس با دروس جغرافیا و تاریخ، اهمیت این مساله چندین برابر می¬گردد و به مسئولان و متولیان نهاد آموزش و پرورش به عنوان مؤثرترین نهاد در اجتماعی كردن افراد جامعه پیشنهاد می¬¬شود که ضمن بازنگری کارشناسی شده، در این درس مفاهیم اجتماعی بیشتری را بر مبنای آموزش مهارت زندگی کردن به فرد و با در نظر گرفتن زمینه های فرهنگی و اجتماعی بگنجاند. چرا که عملكرد اشتباه این نهاد تاثیر مستقیم بر روی سایر نهادهای جامعه خواهد داشت. اگر مدارس كار كرد اجتماعی كردن افراد را به درستی انجام ندهند، افرادی به جامعه تحویل می¬دهند كه نه تنها یك شهروند وظیفه شناس برای جامعه نخواهد بود بلكه به وظائف خود در آینده به عنوان پدر و مادر آگاه نیست و موجبات نابسامانی اجتماعی را فراهم می سازد.

کلید واژگان :

مهارت‌های ارتباطی، صلح و دوستی، مطالعات اجتماعی تحلیل محتوا.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک