چکیده :

هدف پژوهش حاضر، ارزيابي راهبردهاي يادگيري الكترونيكي مؤثر بر پيشرفتتحصيلي دانشجويان مجازي بوده است. روش اين پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانشجويان دانشگاههاي مجازي ايران در سال 1390-91تشكيل دادند. بر اساس جدول مورگان، نهايتا تعداد 363نفر براي پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقيق بر سه نوع است: -1پرسشنامه محقق ساخته در خصوص راهبردهاي يادگيري الكترونيكي) -2 ،(α=0/94پرسشنامه محقق ساخته رغبت تحصيلي) -3 ،(α=0/92مقايسه ميانگين نمرات دانشجويان طي دو ترم متوالي در آزمونهاي پيشرفتتحصيلي )آزمونهاي مربوط به واحدهاي درسي اخذ شده.( روايي پرسشنامههاي ياد شده به لحاظ محتوا تأمين شده است. مبناي نظري پژوهش حاضر مبتني بر مدل جامعه تحقيقاتي پيكيانو بوده است كه بر اين اساس پيشبيني شده است كه دانشجويان از طريق حضور اجتماعي، حضور شناختي و حضور ياددهي به تعامل و همكاري با يكديگر پرداخته و ميتوانند پيشرفت تحصيلي داشته باشند. بهطور كلي نتايج پژوهش نشان داد كه رابطه بين راهبردهاي يادگيري الكترونيكي مبتني برحضور شناختي، حضور اجتماعي و حضور ياددهي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان مجازي، معنادار بوده است. ضريب تأثير مستقيم حضور شناختي) ،(0/789حضور اجتماعي) ،(0/078و حضور ياددهي) (0/695و ضريب تأثير غيرمستقيم حضور شناختي ) ،(0/384حضور اجتماعي ) (0/695و حضور ياددهي ) (0/386است. بر اساس نتايج جدول فوق، شاخص GFIبرابر با 0/95و شاخص AGFIبرابر با 0/91و شاخص RMSEAبرابر با 0/214بوده كه حاكي از برازندگي نسبتا مطلوب مدل است

کلید واژگان :

راهبردهاي يادگيري الكترونيكي، دانشجويان مجازي، دانشگاه مجازي، حضور شناختي، حضور اجتماعي، حضور ياددهي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک