چکیده :

مقدمه: بهزیستی تحصیلی از جمله عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج تحصیلی تأثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده در پیش¬بینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. روش¬ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان 352 نفر (4/47 درصد دختر و 6/52 درصد پسر) و به¬صورت نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه¬های استاندارد امید تحصیلی خرمایی و کمری، حمایت عاطفی ادراک شده عالی¬پوربیرگانی و همکاران، بهزیستی تحصیلی پیترینن و همکاران بود. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام¬به¬گام و آزمون t گروه-های مستقل با استفاده از نرم¬افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها: نتایج نشان داد در بین هر دو گروه دختران و پسران، بین امیدتحصیلی با بهزیستی تحصیلی و همچنین حمایت عاطفی ادراک شده با بهزیستی تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت(01/0p<). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام¬به¬گام نیز نشان داد که در بین دختران متغیر حمایت عاطفی ادراک شده1/30 درصد و در بین پسران امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده با هم 3/29 درصد واریانس بهزیستی تحصیلی را پیش¬بینی نمودند. از سویی دیگر نتایج t گروه¬های مستقل نشان داد که بین حمایت عاطفی ادراک شده دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی¬داری وجود دارد به¬طوری که این تفاوت به نفع دختران شد(001/0p<). نتیجه¬گیری: با توجه به اهمیت نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده در پیش¬بینی بهزیستی تحصیلی داشجویان، برنامه¬های دانشگاه باید به گونه¬ای سازماندهی شوند که زمینه¬های بهبود بهزیستی تحصیلی دانشجویان از طریق مؤلفه¬های امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده فراهم آید.

کلید واژگان :

امید تحصیلی، حمایت عاطفی ادراک شده، بهزیستی تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک