پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری معنوی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در سال 93 به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است که تعداد آنها 198 نفر و تعداد نمونه مورد پژوهش 132 نفر بر اساس جدول مورگان می باشند که از روش نمونه گیری طبقه¬ای نسبتی استفاده شد. اطلاعات پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2006) و رفتار شهروندی سازمانی پودساكف و همكاران (1990) با پایایی 92% و 76% با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون گام به گام استفاده شد. تحليل اطلاعات با استفاده از ضريب همبستگي اسپیرمن حاكي از اين است كه را بطه بين سبك رهبري معنوی و رفتار شهروندي سازماني معنادار است. بعلاوه تمامي مؤلفه هاي رهبري معنوی (چشم انداز، عشق به نوع دوستی، ایمان و امید، معناداری در کار، عضویت سازمانی، تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد) با رفتار شهروندي سازماني رابطه معناداري دارند. همچنين تحليل رگرسيون چندگانه بيانگر اين است كه از ميان مؤلفه هاي رهبري معنوی، ایمان و امید و بازخورد عملکرد بيشترين تأثير را در رفتار شهروندي سازماني دارند.
کلید واژگان :رهبری معنوی، رفتار شهروندی سازمانی، آموزش و پرورش
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک