چکیده :

در پژوهش حاضر به شناسايي و سنجش روابط بين متغيرهاي مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونی های کشاورزی استان مازندران پرداخته شده است. برای این منظور از یک شاخص جامع متشکل از 4 مولفه اصلی و 15 مؤلفه فرعی مرتبط با بازاریابی کارآفرینانه که با محیط گزارشگری ایران سازگار است به عنوان معیارهای سنجش بازاریابی کارآفرینانه در تعاونی های کشاورزی استفاده شده است. براین اساس با توجه به جامعه آماری پژوهش که مدیران تعاونی های کشاورزی استان مازندران می باشند، 15 نفر به عنوان خبره انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری نظرات خبرگان، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی گردید و برای سنجش میزان تأثیر عوامل از یک مقیاس پنج سطحی فازی استفاده شد. همچنین روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و اساتید دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهند، شاخص هوش رقابتی به عنوان بالاترین شاخص شناخته شده و بر روی سایر شاخص ها (عوامل خارجی، عوامل داخلی و مزیت رقابتی) تاثیر می گذارد. در بین عوامل فرعی، شاخص های سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری در بازار و سیاست دولت، تمایزمحصول و کیفیت محصول به عنوان بالاترین معیارها شناخته شده اند و بر روی سایر مولفه ها تاثیر می گذارند.

کلید واژگان :

بازارمحوری، کارآفرین محوری، بازاریابی کارآفرینانه، تكنيك ديمتل فازي.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک