چکیده :

ادوارد توراندیک نشان داد که انسان برای ایجاد رابطه¬ی اجتماعی مناسب و موفق عمل کردن در زندگی اجتماعی به مجموعه مهارت¬هایی نیاز دارد که از هوش اجتماعی نشئت می¬گیرند. ذهن آماده¬ی کودکان ، بستری مناسب برای تقویت این هوش است و کتاب¬های قرآن آن¬ها ، به دلیل زبان اثرگذاری که دارد بهترین ابزار برای انتقال و تقویت این نوع مهارت¬هاست. در این پژوهش ، محتوای پیام¬های قرآنی شش کتاب قرآن دوره ابتدایی ، از نظر مؤلفه¬های هوش اجتماعی ، به گونه¬ی توصیفی تحلیل شده است . نتایج این بررسی نشان می¬دهد که با همه¬ی دقت نظری که در انتخاب این متون شده ، بازتاب مؤلفه¬های هوش اجتماعی در آن¬ها برجسته نیست . نمونه¬های موجود نیز ، بدون پشتوانه¬ی مهارت¬های هوش اجتماعی در آن¬ها است. با این همه ، بر اساس مؤلفه¬های هوش اجتماعی که در این پژوهش در کانون توجه قرار گرفته¬اند، در 67 پیام قرآنی بررسی شده ، 46 نمونه از این مؤلفه¬ها دیده می¬شود.

کلید واژگان :

تحلیل محتوا ، کتب قرآن دوره ابتدایی ، پیام قرآنی ، هوش اجتماعی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک