چکیده :

هدف: بعد از آسیب مغزی تروماتیک، شیوع اختلالات حافظه مشکلات زیادی در زندگی روزمره ی بیماران مبتلا ایجاد می کند. پژوهش ها نشان داده اند که بهبود حافظه ی فعال با آموزش ممکن است. هدف این پژوهش، بررسی اثرتوان بخشی شناختی رایانه ای بر عملکرد حافظه ی فعال بیماران دچار آسیب مغزی تروماتیک است. روش: 52 بیمار16 تا 40 ساله ی دچار آسیب مغزی تروماتیک که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند، به صورت تصادفی به گروه های آزمایش و انتظار تقسیم شدند. افراد گروه آزمایش، با استفاده از نرم افزار توان بخشی حافظه، هشت جلسه آموزش دیدند و افراد گروه انتظار در آن دوره هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند و آموزش آنها به بعد از اجرای پژوهش موکول شد. برای ارزیابی حافظه ی فعال در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، نمایه ی حافظه ی فعال وکسلر به کار رفت. یافته ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات حافظه ی فعال دو گروه آزمایش و انتظار در پس آزمون تفاوت معناداری داشت، اما نمرات پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش تفاوت معناداری نشان نداد. نتیجه گیری: توان بخشی شناختی رایانه ای اثر قابل ملاحظه ای بر بهبود عملکرد حافظه ی فعال بیماران دچار آسیب مغزی تروماتیک داشت و این اثر تا زمان پیگیری باقی ماند.

کلید واژگان :

آسیب مغزی تروماتیک ،حافظه ی فعال ،توان بخشی شناختی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک