مسلمان شدن افراد و بيعت آنان از مسائل مهم در ترسيم رابطه پيامبر( ص) با مسلمانان است. بيعت باپيامبر(ص) در مورد مردان به كرّات در منابع گزارش شده و تحقيقات و بررسي هاي متعددي درباره آن صورت گرفته است. با اين حال مبحث بيعت زنان با پيامبر( ص) و اين كه آيا با زنان نيز بيعت مي شد و در صورت مثبت بودن پاسخ با چه كساني و تحت چه شرايطي و با چه الزاماتي صورت مي گرفت، يكي از مسائل مهم در سيره ي(ص)پيامبر و نيز نشان حضور اجتماعي زنان در صدر می باشد كه هم چنان نيازمند بررسي و تعمق است. اين نوشته در نظر دارد با يافتن رابطه ي ميان مسلمان شدن و بيعت زنان به بحث درباره علاقه مندي زنان به تغييركيش يعني اسلام¬پذيري و بيعت در قالب متعهد شدن به اسلام بپردازد. مقاله ي حاضر درصدد پاسخ دادن به چندپرسش اساسي است: مهمترين مقاطع مسلمان شدن و بيعت زنان با پيامبر ( ص) با چه شرايطي در چه زماني و كجابوده است؟ و چه رابطه¬اي ميان اسلام پذيري و بيعت زنان وجود دارد؟ در پاسخ به پرسش هاي فوق فرضيه آن است كه «بيعت تابعي از اسلام پذیری و ادامه ی آن بوده و زنان در موقعیت های مختلف با بيعت كردن، وارد شدن خود را به حيطه ي مسلماني، تعهد و وفاداري به اسلام و پيامبر( ص) را به طور عملي اعلام می کردند. » بررسي های به عمل آمده نشان ميدهد، ميان اسلام¬پذيري و بيعت زنان توالي منطقي وجود دارد. بيعت با زنان هم در دوران حضور پیامبر(ص) در مكه و هم پس از مهاجرت ايشان به مدينه انجام مي شد و صرفاً محدود به مقاطع خاص و افراد خاص نبود و زنان پيشگام در مسلماني، در بيعت نيز تعجيل داشتند. برخي شرايط و قيود مورد تأكيد پيامبر ( ص) براي زنان در جريان اسلام آوردن زنان مكي و در جريان فتح مكه گزارش شده است، اما در مقاطع ديگر قيد شرايط دربيعت كمتر آمده است.
کلید واژگان :اسلام پذیری، بیعت، زنان، شرایط بیعت، عهد نبوی
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک