چکیده :

هدف پژوهش حاضر تحلیل و بررسی وضعیت مطالعات انجام‌گرفته در حوزه­ی رسانه ­های ورزشی در عرصه­ ی بین ­المللی است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات حوزه­ی رسانه­ های ورزشی شامل 1360 مقاله است که از سال 1983 تا 2016 در پایگاه استنادی وب او­ساینس (آی.اس.آی) نمایه شده است که با بهره گیری از تکنیک­های علم ­سنجی، متن­ کاوی، تحلیل شبکه­ ای و نرم‌افزاری مورد تحلیل و بررسی قرار­گرفته است. تحلیل­ ها شامل شناسایی روند کمی پژوهش­ها در طول زمان، مجلات برتر ازنظر تعداد مقاله، توزیع جغرافیایی پژوهش­ های مرتبط، شبکه همکاری کشورها و پربسامدترین واژه­ های به‌کاررفته در عنوان، چکیده و کلیدواژه است. نتایج نشان داد که از سال 1983 تا 2016 تعداد پژوهش­ های انجام‌شده در حوزه رسانه­ های ورزشی رشد نسبی داشته است و از نه مقاله در سال 1983 به 92 مقاله در سال 2016 رسیده است. بیشترین سهم چاپ مقاله در حوزه رسانه­ های ورزشی را مجلهMEDICINE AND SCIENCE IN SPORTS AND EXERCISE با چاپ 133 مقاله داشته است. همچنین کشور ایالات‌متحده با چاپ 670 مقاله و مشارکت در 49 درصد مقالات چاپ‌شده، نسبت به سایر کشورها با اختلاف زیاد، بیشترین سهم تولید مقالات حوزه رسانه ­های ورزشی را دارد. واژه­ های «sport»، «medium» و «performance» به ترتیب با 138، 129 و 124 بیشترین تکرار در عنوان و چکیده مقالات منتشرشده را از آن خودکرده‌اند و کلیدواژه ­های rehabilitation، community و internet بیشترین تکرار را در کلیدواژه ­های مقالات داشته‌اند.

کلید واژگان :

رسانه های ورزشی؛ متن کاوی؛ علم سنجی؛ تحلیل شبکه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک