چکیده :

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکنیک آموزش توجه در بیماران مبتلا به افسردگی پس از زایمان اجرا شد. این تکنیک مبتنی بر مدل پردازش اطلاعات در اختلالات هیجانی( رویکرد فراشناختی) است که به توجه انعطاف ناپذیر و خود تمرکزی می پردازد. مواد و روش ها: اين پژوهش در چارچوب طرح تجربي تک موردي با استفاده از طرح خطوط پايه چند گانه ي پلکاني طي 8 جلسه بر روي دو بيمار، در دوره پيگيري يك، سه و شش ماهه مورد بررسی قرار گرفت. ایزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ي افسردگي بک، اضطراب بک و پرسشنامه ي باورهای فراشناختی بودند. تحلیل داده ها بر اساس درصد بهبودی، اندازه اثر و معناداری بالینی مورد بررسی قرار گرفت. يافته ها: درمان، تغييرات معنادار و قابل توجهي در کاهش علائم افسردگي و باورهاي فراشناختي بيماران مبتلا به افسردگی پس از زایمان ايجاد کرد. نتیجه گیری: نتايج اين پژوهش نشان مي دهد، تکنیک آموزش توجه، مي تواند در درمان بيماران مبتلا به اختلال افسردگي موثر باشد. به طوري كه درمان موجب تغيرات معنادار در علائم هر دو بيمار شد و بهره هاي درماني تا زمان دوره ي پيگيري ادامه يافتند.

کلید واژگان :

افسردگي، اضطراب، باورهای فراشناختی و تکنیک آموزش توجه.



ارزش ریالی : 250000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک