درک درست از متون مختلف ادبی و پیبردن به معانی باطنی آن، منوط به فهم صحیح و عاری از استنباطهای مغشوش است. از جمله متونی که علاوه بر معانی ظاهری نیاز به تبیین وجوه مختلف و تعابیر گوناگون دارد، متون عرفانی است؛ لذا موضوع تشریح در این متون به خاطر مسائل فوق الذکر، اهمیت مضاعفی دارد. این در حالی است که شاعران و عارفان برای بیان مافیالضمیر خود بعضاً از اصطلاحاتی مضمونآفرینی یا نمادپردازی کردهاند که حتی در حوزه مطالعاتی شارحان جامعالاطراف نیز نیست؛از جمله این اصطلاحات که لغزشگاهی برای شارحان و به تبع آن خوانندگان محسوب میشود، مربوط به بازی شطرنج است. نوشتۀ حاضر بر آن است تابااستفاده از روش استقرایی و با بازخوانی دقیق آثاربرخی شاعران عارف، به تحلیل روش درست این بازی و پیچیدگیها و ظرایف آن بپردازد و برخی شروح متون عرفانی در این زمینه را مورد نقد و بررسی قرار دهد. حاصل پژوهش نشان میدهد که شارحان محترم، به خاطر پیچیدگی خاص این بازی، اغلب یا از توضیح ابیات چشمپوشی کردهاند و یا اینکه بعضاً دچار لغزش شدهاند. از جمله اصطلاحات مورد اختلاف بین شارحان میتوان به «شهرخ زدن»، «فرزین بند»و «طرح نهادن»، اشاره کرد.
کلید واژگان :شطرنج؛ نقد؛ متون عرفانی؛ طرح نهادن؛ شهرخ زدن؛ فرزین بند
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک