هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین تورشهای خوشبینی و بدبینی مدیران در پیشبینی سود و انحراف در گزارشگری مالی با تمرکز بر مدیریت سودهای گزارش شده میباشد. مسأله اصلی مورد بررسی این است که کدام یک از رویکردهای پیامرسانی و رفتار فرصتطلبانه با توجه به نوع رابطه بین تورشهای پیشبینی سود و انحراف در گزارشگری مالی طبق شرایط حاکم بر شرکتهای بورسی در ایران حاکم است. در این راستا، تورشهای پیشبینی سود مدیران طبق الگوی چنگ و فیرث (۲۰۰۰) و انگیزه مدیران برای انحراف در گزارشگری مالی با بکارگیری رویههای اختیاری حسابداری جهت مدیریت سود طبق مدل دیچو و همکاران (۱۹۹۵) ارزیابی شدند. طبق روش حذف سیستماتیک، تعداد ۱۹۸ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۷ ساله (۱۳۹۰-۱۳۹۶) به عنوان جامعه آماری غربال گردیدند. شواهد حاصل از برازش مدلهای رگرسیون چندمتغیره پژوهش بر مبنای دادههای ترکیبی نشان دادند بین تورش در پیشبینی سود و انحراف در گزارشگری مالی به واسطه بکارگیری رویه مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی، رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. این امر حاکی از تضاد منافع و وقوع رفتار فرصتطلبانه غیراخلاقی ناشی از ذهنگرایی بالای مدیران است. همچنین نوع تورش خوشبینانه و بدبینانه در پیشبینی سود، رابطه معنیداری با مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی دارند. به این ترتیب که انگیزه مدیران جهت ایجاد انحراف در گزارش سود در شرایط وقوع تورش خوشبینی، بیشتر از تورش بدبینی است. به علاوه، نتایج آزمون مقایسه میانگینها نشان داد اختلاف معنیداری بین میانگین مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی در وضعیتهای خوشبینی و بدبینی در پیشبینی سود توسط مدیران وجود دارد.
کلید واژگان :تورشهای پیشبینی سود، گزارشگری مالی، اخلاق مدیریت، تورش خوشبینانه، تورش بدبینانه
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک