چکیده :

در اين مقاله به ارزيابي و سنجش ميزان يادگيرنده بودن دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز پرداخته شده است. حجم جامعه آماري اين پژوهش را تعداد 455 نفر از كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز تشكيل مي¬دهند. به منظور گرد¬آوري داده¬ها از اعضاي جامعه آماري از پرسشنامه استفاده شده است. به همين منظور بر اساس اصول پنج¬گانه پيتر سنگه پرسشنامه¬اي طراحي و روايي و پايايي آن مورد سنجش و تأييد قرار گرفته است. جهت سنجش ميزان يادگيرنده بودن سازمان نيز مدلي بر مبنابي رياضيات فازي طراحي گرديده است. مدل معرفي شده پنج مرحله دارد. در مرحله اول يك سيستم فازي طراحي مي شود كه ورودي هاي آن را پنج اصل سازمان¬هاي يادگيرنده و خروجي آن را نمره يادگيرنده بودن سازمان تشكيل مي دهد. در مرحله دوم ورودي ها و خروجي ها پس از افرازبندي، به اعداد فازي تبديل مي¬شوند. قوانين استنتاج(موتور استنتاج) در مرحله سوم تبيين مي¬گردند. در مرحله چهارم فازي زدائي انجام مي¬گيرد و در مرحله پنجم مدل طراحي شده آزمون مي شود. نتيجه تست مدل نشان مي¬دهد كه مدل ارايه شده از اعتبار بالايي برخوردارمي¬باشد. در نهايت با استفاده از مدل طراحي شده، ميزان يادگيرنده بودن دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز محاسبه شده است. نتيجه حاصل نشان مي¬دهد كه نمره يادگيرنده در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز با درجه عضويت 996/0، در حد متوسط مي¬باشد.

کلید واژگان :

سازمان يادگيرنده، سيستم خبره فازي، رياضيات فازي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک