چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفه های هوش هیجانی با بالندگی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. حجم جامعه آماری برابر با 160 نفر و حجم نمونه، بر اساس جدول کرجسی و مورگان 113 نفر می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامه محقق ساخته بالندگی سازمانی است که روایی پرسشنامه بالندگی سازمانی بر اساس روایی صوری و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مشخص شده است. داده های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون U- من ویتنی و آزمون فریدمن، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین مولفه های تحمل فشار روانی و واقع گرایی با بالندگی سازمانی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین مشخص شد که رتبه مولفه های هوش هیجانی و مولفه های بالندگی سازمانی در بین کارکنان زن و مرد یکسان است. در ضمن معلوم شد که در بین هر دو جنس و در مورد مولفه های هوش هیجانی، مولفه مسئولیت پذیری از بالاترین اولویت و مولفه استقلال از پایین ترین اولویت برخوردار است. یافته دیگر پژوهش این بود که در بین هر دو جنس، مولفه گشودگی و شفاف بودن، از بالاترین اولویت در بین مولفه های بالندگی سازمانی برخوردار است.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، بالندگی سازمانی،کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک