چکیده :

مقدمه: در دنیای پرتغییر امروزی، مدیریت و اداره صحیح چالش¬های پیش¬روی سازمان¬ها، از مهمترین آرمان¬هایی است که هدفش برخورد موفقیت¬آمیز با تغییرات محیطی مداوم، پویا و غیرقابل ¬پیش¬بینی است. از این¬رو سازمانی چابک شناخته می-شود که بتواند چنین مدیریتی داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، رتبه¬بندی عوامل و بررسی وضعیت چابکی و راه-کارهای ارتقای آن در بیمارستان¬های شهر بیرجند است. روش پژوهش: روش پژوهش در این مقاله، توصیفی-تحلیلی و از حیث هدف، کاربردی است. برای سنجش چابکی سازمانی از مدل ای.تی.کرنی استفاده گردید. پرسش¬نامه تحقیق در بین 75 نفر از کارکنان سه بیمارستان شهر بیرجند توزیع گردید. همچنین از نرم افزار¬های SPSS و اکسل جهت آزمون آماری و رتبه¬بندی به روش تاپسیس استفاده شد. یافته¬ها: با توجه به نتایج آزمون¬های میانگین (آزمون t) در سه بیمارستان و سطح معنی¬داری به دست آمده برای هر معیار در چابکی سازمانی، بیمارستان (الف) در سه معیار فرهنگ و ارزش¬ها، خدمت به مشتری و تغییر سازمانی چابک است. در بیمارستان (ب) چون سطح معنی¬داری بعد مدیریت عملکرد کمتر از 05/0 است، پس در این معیار (مدیریت عملکرد) چابک می¬باشد. همچنین بیمارستان (ج) نیز در ابعاد فرهنگ و ارزش¬ها و تغییر سازمانی چابک است. همچنین نتایج رتبه¬بندی بیمارستان¬ها از نظر چابکی سازمانی با استفاده از روش تاپسیس نشان داد که بیمارستان (ج) با شاخص نزدیکی نسبی 555/0 در جایگاه اول، بیمارستان (الف) با شاخص نزدیکی نسبی 523/0 در جایگاه دوم و بیمارستان (ب) با شاخص نزدیکی نسبی 440/0 در جایگاه سوم قرار دارد. نتیجه¬گیری: نتایج آزمون¬های آماری نشان می¬دهد که بیمارستان (الف) در سه معیار (فرهنگ و ارزش¬ها، خدمت به مشتری، تغییر سازمانی)، بیمارستان (ب) در یک معیار (مدیریت عملکرد) و بیمارستان (ج) در دو معیار (فرهنگ و ارزش¬ها، تغییر سازمانی) از شش معیار مربوط به چابکی سازمانی، وضعیت مطلوبی دارند.

کلید واژگان :

بیمارستان، چابکی، سازمان چابک، مدل ای.تی.کرنی، مدل تاپسیس



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک