چکیده :

يك شبكه‌ اجتماعي ساختاري اجتماعي است كه از گروه‌هايي كه عموما فردي يا سازماني هستند ـ تشكيل شده كه به واسطه يك يا چند نوع از وابستگي‌ها به هم متصلند. شبكه‌هاي اجتماعي در بستر يك جامعه اطلاعاتي پيچيده، كاركرد موثر شبكه (همگرايي) را تصوير مي‌كند و با نگاهي دقيق‌تر، جامعه تركيبي است از شبكه‌هاي متعدد: شبكه‌هاي ميان سازمان‌ها، شبكه درون سازماني، شبكه‌هاي شخصي، شبكه‌هاي رايانه‌يي و علاوه بر اين‌ها شبكه‌هاي فرا مرزي و اطلاعات از طريق همين بزرگراه‌ها جاري مي‌شود.استقبال از شبکه‌های اجتماعی از آن‌روست که کاربران اینترنتی می‌توانند برای اغلب نیازهای آنلاین خود در این وب‌سایت‌ها پاسخ مناسب بیابند. در شبکه‌های اجتماعی کاربران می‌توانند پروفایل‌های شخصی‌ برای خودشان بسازند که شامل مشخصات، تصاویر، علاقه‌مندی‌ها و سایر موارد اینچنینی است. اما شبکه‌ای‌شدن این وب‌سایت‌ها از جایی آغاز می‌شود که هر کاربر لیستی از دوستان تهیه می‌کند و این پروفایل‌های شخصی به یکدیگر متصل می‌شوند.فضای مجازی مجال شکل‌گیری اجتماعات جدیدي از کاربران را فراهم می‌کند.هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه‌ای با واسطه‌است و نه رودررو، اما بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح "اجتماع" برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.در این میان تلاش‌های متعددی درحال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربردهای جدید این اصطلاح را برای اشاره به تجمعات کاربران فضای مجازی، روشن سازد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و بهره گیری از برخی تئوری های تلفیقی شبکه های ارتباطات مجازی سعی در بررسی ویژگی ها و کارکردهای شبکه های اجتماعی داریم.

کلید واژگان :

شبکه های مجازی، ارتباطات، هویت، اجتماع



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک