چکیده :

هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتاب های الکترونیکی به منظور ارائه یک مدل مناسب بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان تشکیل داده اند. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بطور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان تعداد 320 نفر برای پژوهش انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و ميداني استفاده شده است. ابزار پژوهش مشتمل بر سه دسته بودند که عبارتند از: 1. پرسشنامه محقق ساخته عوامل سه گانه جذابیت کتاب های الکترونیکی(دسترس پذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطاف پذیری کتاب) (‌93/0=α) 2. پرسشنامه محقق ساخته انگیزه یادگیری(‌93/0=α) 3. پرسشنامه محقق ساخته توسعه جذابیت کتاب های الکترونیکی (‌93/0=α). برای تأمین روایی پرسشنامه ها به لحاظ محتوا از نظر متخصصان استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل اطلاعات از دو روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده بعمل آمده است. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد، بين ابعاد چهار گانه دسترس پذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطاف پذیری کتاب، و چند رسانه ای بودن کتاب با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی، در سطح 05/0> P رابطه معناداری وجود دارد. انگیزه یادگیری، رابطه بین ابعاد جهارگانه گانه(دسترس پذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطاف پذیری کتاب، چند رسانه ای بودن کتاب) را با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی را در سطح 05/0> P واسطه گری می کند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخودار بوده است.

کلید واژگان :

کتاب های الکترونیکی، دسترس پذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطاف پذیری کتاب



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک