چکیده :

مدیران، با هدف کسب مزیت هایي براي بنگاه تحت مدیریت خود، معمولا به برقراري و حفظ ارتباط با دولت مي پردازند، اما در بازارهاي با چارچوب هاي نظارتي ضعیف این رابطه مي تواند منجر به مساله نمایندگي و هزینه هاي مرتبط با آن شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ارتباطات سیاسي و هزینه نمایندگي شرکت ها، باتوجه به نقش تعدیلي کیفیت حسابرسي، در شرکت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال هاي 1392 تا 1396 است. براي این منظور، نمونه اي متشکل از 128 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید و با استفاده از الگوي رگرسیون چند متغیره مبتني بر تکنیک دادههاي تابلویي، فرضیه هاي پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان مي دهند بین ارتباطات سیاسي و هزینه نمایندگي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنین، کیفیت حسابرسي رابطه بین ارتباطات سیاسي و هزینه نمایندگي را تعدیل مي کند.

کلید واژگان :

ارتباطات سیاسي، هزینه نمایندگي، کیفیت حسابرسي.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک