چکیده :

این مطالعه با هدف پیش‌ بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس هوش هیجانی ویژگی‌های شخصیتی، نگرش به تحصیل و آینده شغلی با میانجی‌گری تاب‌آوری تحصیلی انجام پذیرفت پژوهش حاضر توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی بود جامعه آماری دانشجویان دانشگاه زنجان درسال تحصیلی 1395-1394بودند نمونه پژوهش شامل 489نفر(277نفر زن و212نفرمرد) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه نئو (NEO-FFI)، مقیاس تاب‌آوری تحصیلی (ARI) و پرسشنامه هوش هیجانی شاته و پرسشنامه محقق ساخته نگرش به تحصیل و آینده شغلی استفاده شد ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار AMOS-7 انجام شد. نتایج بیانگر آن بود که متغیرهای جمعیت‌شناختی به‌صورت منفی پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. از بین عامل‌های شخصیت( گشودگی و وظیفه‌شناسی)، هوش هیجانی ونگرش به تحصیل و آینده شغلی به‌صورت مثبت پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین هوش هیجانی به‌واسطه تاب‌آوری، پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. تاب‌آوری تحصیلی رابطه بین نگرش به تحصیل و آینده شغلی، جنسیت، سن و پیشرفت تحصیلی را میانجیگری نمی‌کند و تاب‌آوری تحصیلی تنها رابطه عامل وظیفه‌شناسی شخصیت با پیشرفت تحصیلی را میانجیگری می‌کند. بنابراین برای بهبود عملکرد دانشجویان توصیه می گردد که از طریق کارگاه های آموزشی میزان تاب آوری وهوش هیجانی ،ویژگی های شخصیتی وظیفه شناسی وگشودگی آموزش داده و ارتقا یابد.

کلید واژگان :

پیشرفت تحصیلی، ویژگی‌های شخصیتی، هوش هیجانی، نگرش به تحصیل و آینده شغلی، تاب‌آوری تحصیلی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک