باورها بهعنوان مجموعهای از رفتارهای آیینی و گلیمبافتهها بهعنوان بخشی از هنر و میراث بومی آناتولی، همواره رابطهای دو سویه با یکدیگر داشتهاست. از اینرو که باورها و عقاید یکی از مهمترین محرکهای آفرینش نقش و نگارههای تختبافتههای آناتولی به ویژه گلیمها است که در گذشته حضوری برجسته در زمینه این بافتههای روستایی و عشایری داشته و متقابلاً گلیم مناسب ترین محمل برای بروز و عینیسازی باورهای بافندگان روستایی و عشایری آناتولی بودهاست. این مقاله بر آن است تا ضمن معرفی انواع فنون بافت و انواع گلیمبافتههای آناتولی به شناسایی، تحلیل، طبقهبندی و معرفی انواع نقشمایههای گلیم آناتولی حاصل از باورها و عقاید بافندگان آناتولی بپردازد. برخی یافتههای پژوهش چنین است: گلیمهای آناتولی شامل انواع روانداز جهیزیه عروس، محرابی، سفره و دیوارکوب (آویز) است. بر این مبنا گلیم طرح محرابی بهواسطه باورهای مذهبی و جنبه کاربردی آن در فریضه نماز، برجستهترین و رایجترین نوع گلیم آناتولی است. همچنین نقشمایههای گلیمبافتهها به پنج طبقه تقسیمبندی میشود که شامل: 1. نقوش مرتبط با زایش، باروری و حاصلخیزی. 2. نقوش مرتبط با حفاظت از زندگی. 3. نقوش مرتبط با اموال و ابزار زندگی. 4. نقوش مرتبط با زندگی و حیات خانواده یا قبیله. 5. نقوش مرتبط با مرگ، میباشد. از این میان نقوش مرتبط با حفاظت از زندگی و زایش و باروری و حاصلخیزی از منظر باورهای جمعی و فردی، بیشترین کاربرد را در گلیم آناتولی دارند. در کنار این طبقهبندی، برخی نقوش متفرقه نظیر نقشمایه سگ، هزارپا، خرچنگ، لاکپشت، حوض با مرغانی محیط بر آن، نیز وجود دارد که صرفاً جنبه تزئینی داشته است. نوع تحقیق حاضر کیفی و بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری دادهها میدانی میباشد.
کلید واژگان :آناتولی باورها نماد گلیم نقش
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک