چکیده :

نوجوانی مرحله اي از تحول است که احتمال بروز رفتارهایی مانند رفتارهاي پرخاشگرانه، اعتیادپذیري و خودکشی در آن وجود دارد، مهارت خودآگاهی می تواند بسیاري از این مشکلات را در نوجوانان به حداقل برساند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه، اعتیادپذیري، و خودکشی دان شآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود . بدین منظور 40 دانش آموز شهرستان خشک بیجار که نمرات بالایی در رفتارهاي پرخاشگري، اعتیادپذیري و خودکشی داشتند، برحسب شرایط ورود به پژوهش به روش نمونه گیري خوشه اي انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (ه ر گروه 20 نفر). پرسشنامۀ پرخاشگري باس و پري، اعتیادپذیري وید و همکاران ، و خودکشی بک و همکاران براي هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد . آموزش مهارت هاي خودآگاهی به مدت 11 جلسۀ 60 دقیقه اي براي گروه آزمایش انجام شد ، درحالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله اي را دریافت نکردند و در پایان براي هر گروه پس آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت هاي خودآگاهی در دانش آموزان می شود. (p<0/ و خودکشی ( 01 (p<0/ سبب کاهش پرخاشگري ( 001 نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت هاي خودآگاهی سبب کاهش نتایج پژوهش بیان کنندة آن است که مهارت .(p>0/ اعتیادپذیري دانش آموزان نشد ( 05 خودآگاهی با افزایش دانش افزایی در دختران نوجوان باعث بهبود رفتارهاي پرخاشگري و خودکشی آن ها می شود.

کلید واژگان :

مهارت خودآگاهی، رفتارهاي پرخاشگرانه، اعتیادپذیري، خودکشی، دان شآموزان دختر



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک