چکیده :

مقدمه: امروزه اضطراب امتحان يكي از شايع ترين اضطرابها است. اين پژوهش باهدف بررسي تأثير روشهاي شناختي رفتاري و وجودي در كاهش اضطراب امتحان دانشجويان پرستاري انجام شد. روشها: طرح اين پژوهش نيمه آزمايشي از نوع پيشآزمون-پسآزمون گسترش يافته با گروه شاهد بود. جامعه آماري شامل دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي شهر اردبيل در سال 1395 بود. ابتدا پرسشنامه مقياس اضطراب امتحان ساراسون (پيشآزمون) در بين 500 نفر از دانشجويان پرستاري اجرا شد، سپس از بين دانشجوياني كه اضطراب امتحان انها تشخيص داده شد، به روش نمونهگيري تصادفي، 45 نفر به طور تصادفي در سه گروه (دو گروه تجربي و يك گروه شاهد)، جايابي شدند. گروه اول تحت مداخله با درمان شناختي-رفتاري، و گروه دوم تحت مداخله با روان درماني وجودي در 6 جلسه 50 دقيقهاي قرار گرفتند و گروه سوم مداخلهاي دريافت نكردند. سپس مقياس اضطراب امتحان ساراسون براي اعضاي هر سه گروه اجرا شد و دادههاي پژوهش با استفاده از شاخصهاي آمارتوصيفي و آزمون تحليل كوواريانس و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج: ميانگين و انحراف معيار نمره اضطراب در گروهي كه تحت درمان روش شناختي- رفتاري بودند در پیش آزمون 16/20و در پس آزمون 13/33 و در گروهی که تحت درمان وجودی بودند در پیش آزمون 17/06 و در پس آزمون 14/73 و در گروه شاهد در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 16/86 و 17/33 بود. نتیجه حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات اضطراب به طور معناداری در سه گروه مورد مطالعه متفاوت است. نتيجهگيري: با توجه به يافتههاي پژوهش ميتوان با برنامه ريزي مناسب و استفاده به موقع از درمانهاي شناختي-رفتاري و وجودي از تبعات اضطراب در دانشجويان پيشگيري كرد.

کلید واژگان :

درمان شناختي-رفتاري، درمان وجودي، اضطراب امتحان، دانشجويان پرستاري



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک