چکیده :

هدف این مطالعه بررسی رابطه علیت میان رکن کارایی بازار کالا در شاخص رقابت پذیری جهانی و متغیرهای کامیابی اقتصادی(رشد اقتصادی و بیکاری) در کشورهای آسیایی با شاخص عملکرد رقابت صنعتی پایین طی دوره 2018-2008 می باشد. برای بررسی رابطه علیت از الگوی تصحیح خطای برداری تابلویی(PVECM) و آزمون والد بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند که اولا از نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، تکنولوژی، تجارت و سرمایه گذاری به کارایی بازار کالا و از نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، کارایی بازار کالا، تکنولوژی و تجارت به سرمایه گذاری رابطه علیت بلند مدت وجود دارد. ثانیا در الگو به جز کارایی بازار کالا و سرمایه گذاری، سایر متغیرها در الگو(رشد اقتصادی، بیکاری، تکنولوژی و تجارت) نمی توانند جهت تعدیل خطای کوتاه مدت به سمت تعادل بلند مدت تلاش کنند و موجب برقراری تعادل بلند مدت در سیستم شوند. زیرا ضریب جز تصحیح خطا فقط برای کارایی بازار کالا و سرمایه گذاری در این الگو، از لحاظ آماری منفی و معنادار است. ثالثا موثرترین متغیر بر کارایی بازار کالا و در نهایت کامیابی اقتصادی، سرمایه گذاری می باشد.

کلید واژگان :

رابطه علیت، کارایی بازار کالا، کامیابی اقتصادی ، عملکرد رقابت صنعتی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک