چکیده :

پژوهش حاضر درصدد بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر سبکهای اسنادی و ابعاد آن در دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی پیش-آزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد میباشد. نمونه مورد نیاز برای این پژوهش شامل 56 نفر دانش-آموز است که بهصورت تصادفی به دو گروه بیست و هشت تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی تحت آموزش بسته آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفتند. در این تحقیق، از مقیاس سبک اسناد سلیگمن و سینگ(1992) استفاده شد. تحلیل دادههای خام با استفاده از spss18 و اجرای آزمونهای توصیفی و استنباطی از جمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بهطور معنیداری سبک اسنادی رویدادهای با پیامد بد(سبک اسنادی بدبینانه) را در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش و سبک اسنادی رویدادهای با پیامد خوب(سبک اسناد خوش-بینانه) را افزایش داده است(01/0>P). ضمن اینکه نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. بر اساس نتایج پژوهش، مشخص میگردد که راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و آموزش این راهبردها در افزایش سبک اسناد درونی برای رویدادهای مثبت دانشآموزان تأثیرگذار است. بر این اساس به معلمان پیشنهاد میشود در طول دوره آموزش، به آموزش این راهبردها به یادگیرندگان مبادرت ورزند

کلید واژگان :

راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، منبع علیت، ثبات علیت، کلی بودن علیت



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک