يكي از عوامل تهديدكننده سلامت اداري در ايران، فقدان شفافیت سازمانی است. شفافیت سبب افزایش نظارت¬های مردمی بر رفتارها و تصمیم های کارگزاران بخش دولتی شده و بدین صورت فرصت ارتکاب فساد محدود می¬شود و اعمال قانونی مسئولین، از لحاظ کیفی نیز به طور مطلوب انجام خواهد شد. از این رو به دلیل اهمیت و نقشی که شفافیت سازمانی در ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از فساد دارد، این پژوهش به دنبال ارائه الگوی شفافیت سازمانی در جهت سلامت نظام اداری در سازمان های دولتی بود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین صورت گرفته است. مشارکت¬کنندگان بالقوه اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند که با سازمان¬های دولتی در ارتباط و دارای سوابق پژوهشی همچون تالیف کتاب یا مقاله مرتبط با موضوع شفافیت سازمانی و سلامت اداری بودند و همچنین کارشناسان خبره که دارای حداقل 15 سال سابقه کار در سازمان¬های دولتي و از تحصیلات کارشناسي ارشد و بالاتر برخوردار بوده و در پست¬های مديريتي مشغول انجام وظیفه مي¬باشند. در این پژوهش با 8 نفر از متخصصان اداری و دانشگاهی با استفاده از شیوه نمونه¬گیری هدفمند و گلوله¬برفی بر مبنای اشباع نظر، مصاحبه¬هایی صورت پذیرفت. الگوی شفافیت سازمانی در جهت سلامت نظام اداری در قالب 2 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازمان¬دهنده و 52 مضمون پایه ارائه گردید. مضامین فراگیر شفافیت سازمانی در جهت سلامت نظام اداری شامل دو مضمون سازمانی و محیطی است. همچنین مضامین پایه مربوط به مضمون سازمان¬دهنده سازمانی شامل: ساختاری، فرهنگی، رفتاری، اهداف سازمان و راهبردهای سازمان است و مضامین پایه مربوط به مضمون سازمان¬دهنده محیطی شامل: حقوقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی است. با توجه به یافته¬های پژوهش می توان نتیجه گرفت که از این یافته¬ها می توان به عنوان الگوی شفافیت سازمانی در جهت سلامت نظام اداری، بهره برداری شود.
کلید واژگان :شفافیت سازمانی، سلامت اداری، فساد اداری، تحلیل مضمون
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک