چکیده :

فرم پنجره عاملی تعیین کننده در انتقال نور روز به فضاهای داخلی کلاس های آموزشی است. مطالعات گذشته نشان می دهد که نور روز بر سلامت جسمی و آرامش روانی دانش آموزان تاثیرگذار است و بهترین فرم پنجره، مستطیل افقی است و در جبهه جنوبی جهت جلوگیری ازخیرگی و فراهم آوردن شرایط آسایش به استفاده از سایبان تاکید شده است. در استانداردهای طراحی تاکید شده که استفاده از نور روزضروری است و افزایش میزان درخشندگی سطح میز مطالعه می تواند باعث پدیده خیرگی شود. هدف اصلی پژوهش تبیین چارچوب اجرایی معماری سرآمد و معماری نوردوست با ارزیابی تاثیر فرم پنجره در کیفیت جذب نور فضاهای آموزشی در اقلیم BWk .بر اساس روش شناسی و » پنجره از کف زمین « متغییر وابسته و ارتفاع کف » خیرگی « و » روشنایی « متغییر مستقل، شاخص های » فرم پنجره « و » ابعاد « ، پژوهش متغییر کنترل می باشد. پژوهش حاضر، کاربردی و روش تحقیق توصیفی تحلیلی می باشد. برای نمونه آزمون، یک کلاس درس با – » مصالح « پنجره هایی رو به جنوب در شهر سمنان با پلاگین های هانی بی، هانی بی پلاس و لیدی باگ مورد مطالعه قرار می گیرند. در مرحله بعد دانشجویان و اساتید با استفاده از پرسشنامه، نظر خود را درباره کیفیت نور روز بیان می کنند. یافته های به دست آمده از مقایسه آنالیزهای نرم افزاری، نشان می دهد که در برخی مدل ها در ساعت 11 صبح، میز مطالعه در بازه طیف آزار دهنده قرار می گیرند. نتایج پژوهش نشان می دهد که پنجره هایی با ارتفاع 181 سانتی متر در فرم های مختلف از نظر خیرگی، شرایط نا محسوس را دارد و نشان می دهد تغییر درچیدمان صندلی و تابلو می تواند مانند فرم پنجره ها موثر باشد. نتایج همچنین تاکید دارند که الگوی پشنهادی توسط سازمان توسعه و تجهیزمدارس ایران، از نظر بصری در اقلیم BWk کارآیی کافی ندارد.

کلید واژگان :

معماری سرآمد، معماری نوردوست، اقلیم BWk ، ارزیابی روشنایی طبیعی، خیرگی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک