چکیده :

با عنایت به درونمایهها و جمع شـدن معـانی در دیـوان حـافظ، می‌تـوانیم جایگـاه او را در اوج هـرم شـعر فارسی تصور کنیم؛ این نکته ضمن اینکه نمایانگر گسترۀ مطالعاتی حافظ است، اثـر او را بـرای پـژوهش در «متن پنهان« در بهترین جایگاه قرارمی‌دهد. اثرپذیری یک شاعر از دیگران، در بلاغت ما ریشه در سـرقات ادبی دارد و در این روزگار در حیطۀ نقد جای می‌گیرد. جسـتجـوی مـتنهـای پنهـان، یکـی از کـاراترین راههای شناخت هر اثر است. پژوهشگران در ایـن بررسـی از مبحـث »مـتن پنهـان« و » آشـنایی‌زدایی« در صــورتگرایی روسـی بهـره برده‌انـد. هـدف ایـن مقالـه زدودن غبـار فراموشـی از یکـی از یادگـاران ادبـی و شناساندن یکی از متنهای حافظ بوده‌است؛ همچنین خواسته‌‌ایم نمودی دیگر از علاقۀ این شاعر به گنجینههای ادبی را نشان دهیم. در این مقاله که توصیف تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای است، کوشیدهایم بـه معرفـی دیـوانی کـه حـافظ از آن اثـر پذیرفتـه و تـاکنون مـورد پـژوهش قـرار نگرفتـه اسـت، بپـردازیم. بـا کوشـش در شـناخت پیشینه‌های ادبی شعر حافظ، به‌گونه‌ای در حوزۀ نقد کهن‌نمونه‌ای فارسـی گام نهـاده‌ایم. مسـئلۀ جسـتار، پژوهش در چگونگی اثرپذیری حافظ از دیوان امیرخسرو بوده‌است. پس از مطالعۀ دیـوان امیرخسـرو، بـه این واقعیت رسیده‌ایم که آن اثر یکی از متن‌های پنهان حافظ به‌حساب می‌آید.

کلید واژگان :

اثرپذیری، متن پنهان، دیوان حافظ، دیوان امیرخسرو دهلوی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک