چکیده :

خوش‌بینی از عواملی است که بر اشتیاق کارآفرینانه افراد تاثیر می‌گذارد. ایجاد خوش‌بینی، هم‌افزایی‌های مثبت را بین فرد و کسب‌وکار به دنبال دارد و در نهایت ارتقای اشتیاق کارآفرینانه افراد را به همراه می‌آورد. خوش‌بینی، یکی از ویژگی‌های درونی تمام انسان هاست که در روانشناسی مثبت بر آن تکیه می‌گردد. روانشناسی مثبت در عین حال که به توانمندی‌های افراد می‌پردازد؛ به گرایش‌ها و چگونگی تاثیرگذاری تمایلات آن ها بر روی کارایی و مؤثر بودن نیز توجه دارد.سلیگمن، خوش‌بینی را یک حالت شناختی می داند که به تفکر افراد درباره علت‌ها بر می‌گردد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر خوش‌بینی بر اشتیاق کارآفرینانه کارآفرینان انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است وجامعه اماری شامل کلیه کارآفرینان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که با محاسبه فرمول کوکرآن تعداد 120 نفر با ابزار پرسشنامه محقق ساخته با روش نمونه گیری تصادفی ساده به ‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارPLS بهره برداری شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد؛ خوش‌بینی بر اشتیاق کارآفرینانه، تاثیر مثبت می‌گذارد و از بین ابعاد خوش‌بینی که شامل تداوم، فراگیر بودن و شخصی‌سازی می‌باشد؛ شخصی‌سازی بیشترین تاثیرگذاری را بر اشتیاق کارآفرینانه دارد. خوش‌بینی، یکی از ویژگی‌های درونی تمام انسان هاست که در روانشناسی مثبت بر آن تکیه می‌گردد. روانشناسی مثبت در عین حال که به توانمندی‌های افراد می‌پردازد؛ به گرایش‌ها و چگونگی تاثیرگذاری تمایلات آن ها بر روی کارایی و مؤثر بودن نیز توجه دارد.

کلید واژگان :

اشتیاق کارآفرینانه، خوش‌بینی، تداوم، فراگیر بودن ،شخصی‌سازی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک