يكی از عوامل تهديدكننده سلامت نظام اداری در ايران، فقدان شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی از مفاهیم مهم مديريت سازمانها به شمار میرود كه در يک فضای باز سازمانی و همكاری سالم و صادقانه، مورد نیاز هر ذینفعی است كه با يک سازمان تعامل دارد تا موارد مورد نیاز خود را به طور شفاف از سازمان دريابد. هدف اصلي اين پژوهش، ارائه الگوی شفافیت سازماني و ارتقاء سلامت نظام اداری است که با استفاده از روش فراترکیب به صورت کیفي اجرا شد. این پژوهش کاربردی بوده و برای گردآوری دادهها ابتدا تمام پژوهشهای مرتبط با عنوان پژوهش از طریق پایگاه اطلاعاتی علمنت جستجو و پس از انتخاب پژوهشهای متناسب، با روش ملاکهای ورود و خروج و طی نمونهگیری به روش سرشماری، یافتههای 35 پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از روش 7 مرحلهاي فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده گردید که منتج به یافتن 5 مقوله اصلی مرتبط با شفافیت سازمانی و سلامت نظام اداری شد. روایی درونی یافتهها و نتایج توسط متخصصان و خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص شد که در راستای اهداف پژوهش میباشند. همچنین میزان توافق ارزیابان در خصوص روش انجام کار و تجزیه و تحلیل دادهها و به طور مشخص کدگذاریها و مقولهها با استفاده از روش آماری کاپای کوهن مورد سنجش قرار گرفت که در حد بالایی بود و پایایی درونی پژوهش تایید شد. بر اساس نتایج حاصل از یافتهها و با استفاده از مقولههای استخراج شده، الگوی شفافیت سازمانی و ارتقاء سلامت نظام اداری ترسیم گردید. با توجه به میزان تاثیرگذاری مقولهها بر روی شفافیت سازمانی و ارتقاء سلامت نظام اداری، دو مقوله «نقش و کارکرد مردم» و «قوانین و مقررات» دارای اهمیت و اولویت بالاتری بودند و نیاز به توجه و برنامهریزی بیشتری توسط مسئولان در این زمینه احساس میشود.
کلید واژگان :الگوی شفافیت سازمانی، شفافیت سازمانی، ارتقاء سلامت نظام اداری، سلامت نظام اداری، ارتقاء سلامت اداری
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک