چکیده :

این پژوهش از نوع کاربردی است و با هدف ارایه الگوی اطلاع رسانی اسلامی در رسانه های جمعی و با روش مطالعه توصیفی و استنباطی انجام شده است.کلیه آیات قرآن کریم پیرامون داستان قوم حضرت لوط (ع) استخراج و در مجموع 40 فضیلت اخلاقی و 18 رذیله اخلاقی از این آیات استنباط و بر اساس مدل ارایه شده توسط پروفسور حمید مولانا طبقه بندی شده است.. عدالت، توکل، صبر، قاطعیت، استمداد از خداوند، شکر گذاری،گواهی دادن به حق، تعمق و تفکر، امید، تسلیم، توبه، عاقبت اندیشی، انذار و بیم دادن، تذکر، تبری، قیام برای خدا، اخلاص، اطاعت از خدا، رازداری، سخاوت، شفقت و دلسوزی به بندگان خدا، تکریم مهمان، مهلت دادن، خیر خواهی، عبرت گیری، عقاب ستمکاران، پاداش به نیکوکاران، صله رحم، نظم، ایثار، حلم، صداقت و راستگویی، وفای به عهد، امانت داری و حفظ آبرو از فضائل اخلاقی احصاء شده و سنت گرایی، شک و تردید، تکذیب اولیاء، یاس و نامیدی، اسراف ، جهل، افساد، غرور، شهوت پرستی، فحشاء و منکر، تعصب، بغی، حرص بر گناه، قساوت قلب، جدل، اجتماع بر گناه، خلف وعده و ظلم از رذائل اخلاقی احصاء شده در عرصه اطلاع رسانی است.

کلید واژگان :

اخلاق، اخلاق رسانه ، رسانه های جمعی، هنجار ، تبلیغ



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک