چکیده :

پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل ایجاد جامعه کارآفرینانه در نظام آموزشی‏پایه با رویکرد جامعه‏ شناسانه انجام شده است. این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی(کمی ‏و کیفی) بوده است، جامعه ‏آماری در بخش کیفی خبرگان آموزشی و پژوهشی و مدیران متخصص در رابطه با نظام آموزشی ‏پایه و کارآفرینی و در بخش کمی مدیران، معلمان، دبیران و مشاوران در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل دادند. نمونه‏ها در بخش کیفی شامل12 نفر به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی 385 نفر به روش تصادفی خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند. داده‏¬ها با مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و به روش تحلیل محتوا عرفی با کدگذاری بررسی و براساس آن مدلی با 3 بعد، 9 مولفه و100گویه طراحی گردید. برای اعتباریابی مدل ابتدا پرسشنامه‏ای طراحی، و پس از تعیین روایی‏صوری و محتوایی، 20 سوال حذف و 80 سوال باقی ماند. نتایج نشان داد، بار‏عاملی تمامی سوالات بالای 4/0، روایی همگرایی بالای 5/0، پایایی هر دو ملاک (آلفای‏کرونباخ، پایایی‏ترکیبی) تمام ابعاد بالای 8/0 و روایی واگر مورد تایید است و در نهایت شاخص نکویی برازش مدل بیشتر از 36/0 به‌دست‌آمده است. مدل طراحی شده از روایی، پایایی و برازش مناسب و قوی برخوردار بوده و سیاستگذاران و برنامه‏ریزان می‏توانند از آن برای ارزیابی و بررسی وضعیت موجود، نظام آموزشی‏پایه در جهت ایجاد جامعه کارآفرینانه استفاده نمایند.

کلید واژگان :

اعتباریابی، جامعه کارآفرینانه، مدل، نظام اموزشی پایه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک