پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل ایجاد جامعه کارآفرینانه در نظام آموزشیپایه با رویکرد جامعه شناسانه انجام شده است. این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی(کمی و کیفی) بوده است، جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان آموزشی و پژوهشی و مدیران متخصص در رابطه با نظام آموزشی پایه و کارآفرینی و در بخش کمی مدیران، معلمان، دبیران و مشاوران در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل دادند. نمونهها در بخش کیفی شامل12 نفر به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی 385 نفر به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. داده¬ها با مصاحبه نیمهساختار یافته و به روش تحلیل محتوا عرفی با کدگذاری بررسی و براساس آن مدلی با 3 بعد، 9 مولفه و100گویه طراحی گردید. برای اعتباریابی مدل ابتدا پرسشنامهای طراحی، و پس از تعیین رواییصوری و محتوایی، 20 سوال حذف و 80 سوال باقی ماند. نتایج نشان داد، بارعاملی تمامی سوالات بالای 4/0، روایی همگرایی بالای 5/0، پایایی هر دو ملاک (آلفایکرونباخ، پایاییترکیبی) تمام ابعاد بالای 8/0 و روایی واگر مورد تایید است و در نهایت شاخص نکویی برازش مدل بیشتر از 36/0 بهدستآمده است. مدل طراحی شده از روایی، پایایی و برازش مناسب و قوی برخوردار بوده و سیاستگذاران و برنامهریزان میتوانند از آن برای ارزیابی و بررسی وضعیت موجود، نظام آموزشیپایه در جهت ایجاد جامعه کارآفرینانه استفاده نمایند.
کلید واژگان :اعتباریابی، جامعه کارآفرینانه، مدل، نظام اموزشی پایه
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک