چکیده :

موضوع و هدف پژوهش: هرچند اهمیت خدمات شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری جهت کارهای تیمی تحقیقاتی و توانا ساختن پژوهشگران جهت اشتراک‌گذاری نتایج و تجارب، آشکار شده است، ولی کمتر مطالعه‌ای در راستای معرفی شبکه‌های اجتماعی مناسب برای پژوهشگران، صورت گرفته است. بنابراین مطالعه حاضر با مشاهده خلاء موجود در این زمینه، به معرفی مهمترین شبکه‌ اجتماعی تحقیقاتی و قابلیت‌های آن جهت کاربست در فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران می‌پردازد. روش: این پژوهش به روش کتابخانه‌ای انجام شده است. بعد از بررسی متون مشخص شد که شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت به عنوان یکی از مهمترین شبکه‌های اجتماعی تحقیقاتی، معرفی شده است. در ادامه، سایت این شبکه جهت استخراج قابلیت‌های مفید برای پژوهشگران، مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: از مهمترین قابلیت‌های این شبکه اجتماعی می‌توان به قابلیت ایجاد پروفایل پژوهشی، شرکت در گروه‌های تخصصی، قابلیت شناسایی و برقراری ارتباط و تعامل با سایر پژوهشگران و ... نام برد. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی تحقیقاتی در معرفی، برقراری ارتباط و همکاری بین پژوهشگران و همچنین مدیریت تولیدات علمی آنها، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت، متخصصان علم اطلاعات با معرفی این سایت‌ها به پژوهشگران، می‌توانند باعث ارتقاء سطح پژهش‌های دانشگاهی شوند.

کلید واژگان :

رسانه‌هاي ديجيتال؛ رسانه نوين، توليد محتوا؛ محتواي ديجيتال؛ مشارکت‌پذيري



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک