هدف: در اين پژوهش به بررسي و شناسايي ويژگي هاي ساختاري مهم در كتابخانه هاي ديجيتالي انگليسي زبان كودكان و تعيين ميزان اهميت هر ويژگي پرداختيم. روش/ رويكرد پژوهش: ابتدا كليهي كتابخانه هاي ديجتال انگليسيزبان كودكان در ردهي سني مورد نظر بازيابي شد. سپس سياهه اي از كليهي ويژگي هاي ساختاري موجود در اين كتابخانه ها تهيه و در اختيار اعضاي شوراي كتاب كودك و كتابداران كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قرار داده شد. يافته ها: بررسي نگرش اعضاي شوراي كتاب كودك و كتابداران كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان درباره ي اهميت ويژگي هاي ساختاري كتابخانه هاي ديجيتال كودكان، نشان مي دهد كه آن ها براي اين ويژگي ها اهميت زيادي قائل هستند. اعضاي شوراي كتاب كودك ويژگي هايي مثل خوانا بودن متن، مشخص بودن عنوان هر صفحه، وجود پيوند براي بازگشت به صفحهي خانگي، وجود پُست الكترونيكي سايت، جذابيت تصاوير و سرعت بارگذاري و دسترسي به مطالب را بسيار مهم ارزيابي نموده اند. كمترين اهميت از نظر اين گروه مربوط به ويژگي استفاده از قلم هاي مختلف است. اين در حالي است كه كتابداران كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان صحيح بودن دستور زبان، املاي نوشته ها، خوانا بودن متن، سرعت بارگذاري و دسترسي به مطالب را بسيار مهم دانسته اند و از نظر اين گروه امكان تغيير رنگ پسزمينه كمترين اهميت را نسبت به ساير شاخص ها دارد. نتيجه گيري: نتايج بررسي نشان مي دهد كه وضعيت شاخص هاي ساختاري در كتابخانه هاي ديجيتال كودكان در حد نسبتاً خوبي است. بهطوري كه سه شاخص صحيح بودن دستور زبان و املاي نوشته ها، ميلهي پيمايش عمودي و قابليت بازيابي وب سايت از طريق موتور جستوجو در تمامي كتابخانه ها وجود دارد. اين در حالي است كه ساير شاخص ها حداقل در دَه درصد كتابخانه ها وجود دارد. نتايج همچنين نشان مي دهد كه در مجموع 582 شاخص ساختاري در كتابخانه هاي ديجيتالي كودكان و بهطور متوسط 14.55 شاخص در هر كتابخانه وجود دارد كه اين تعداد 60.6% از شاخص هاي يك وبسايت را شامل مي شود كه اين نيز نشانگر غني بودن نسبي كتابخانه هاي ديجيتال كودكان از شاخص هاي ساختاري است.
کلید واژگان :ویژگی های ساختاری - کتابخانه های دیجیتالی کودکان - کتابخانه های دیجیتالی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک