در سالهای اخیر، به دنبال صنعتی شدن سریع جوامع، توجه زیادی به کاستیهای زیستمحیطی شده است و دولتها شروع به اعمال قوانین حفاظت از محیط زیست کردهاند. با توجه به ضرورتهای دنیای امروز توجه به مدیریت زنجیرهی تأمین سبز امری اجتنابناپذیر است. هدف از نگارش این مقاله تبیین نظری و تجربی مدل تحلیلی است که در آن نگرش نسبت به ابعاد و مولفه های مدیریت زنجیره تامین سبز بررسی شده است. مدیریت محیط داخلی در نقش متغیر بیرونی و خرید سبز، طراحی سبز، تولید سبز،بازفرآوری و آلایندگی در نقش متغیر درونی تعریف شده اند. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه دست ساخته استفاده شده است که طبق آزمون دارای اعتبار و قابلیت اعتماد می باشد. جامعه آماری تحقیق، مدیران شرکت های قطعه ساز ایران خودرو و تعداد نمونه ۸۳ نفر بوده و روش نمونه گیری نیز تصادفی بوده است. نتیجه مطالعه نشان داد بیشترین تاثیر مدیریت محیط داخلی به ترتیب بر شاخص های تولید پاک، خرید سبز، طاحی محیطی بوده است و دو شاخص بازفراوری و الایندگی کمترین تاثیر را پذیرفته اند.
کلید واژگان :مدیریت زنجیرهی تأمین سبز،مدیریت محیط داخلی، خرید سبز، طراحی سبز، تولید سبز، بازفرآوری و آلایندگی.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک