چکیده :

در فضای کنونی رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در گستره‌ی سیاست نقش بسزایی دارد. در این میان امکانات رسانه ای جدید هم چون اینترنت و فضای مجازی، امکان تأثیرگذاری بر افکار عمومی را که تاکنون تنها در انحصار دولت‌ها بوده است، برای سایر افراد و گروه‌ها نیز امکان‌پذیر کرده است. اینترنت و رسانه‏ های مجازی سرعت تاثیرگذاری بر افکار عمومی را دو چندان کرده‌اند؛ چرا که فضاهای مجازی مراجعه کننده و مخاطبین زیادی را از تمامی اقشار در بر می گیرد. گروهی مانند داعش، از همان آغاز فعالیت‌های خود، رسانه‌های مختلف را به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جذب نیرو به کار گرفته است. با وجود آن که گروه‌های تروریستی پیش از داعش نیز به منظور دستیابی به اهداف خود از کانال‌های ارتباطی استفاده کرده‌اند؛ اما برخلاف گروه‌های پیشین، داعش به خوبی توانسته است از امکانات رسانه‌ای موجود، در راستای اهداف خود بهره ببرد. مقاله حاضر تلاش دارد تا ضمن بررسی مباحثات نظری پیرامون نقش رسانه‌ در عصر اطلاعات و پیوند آن با سیاست به واکاوی پدیده‌ی داعش و بهره‌گیری از شگردهای گوناگون رسانه‌ای جهت پیشبرد اهداف خود در منطقه خاورمیانه بپردازد.

کلید واژگان :

رسانه، سیاست، داعش، فضای مجازی، تروریسم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک